Jsem vlastenec!

29. 05. 2018 21:14:26
Já jsem vlastenec! Je až zarážející, jak často a jakým důrazem tuto frázi v posledních letech slýcháme. Co nám však její hlasatel říká doopravdy. A co za toto úsloví skrývá?

Vlastenectví. Krásná vlastnost. Láska k vlasti, vlastní zemi, tradicím, místní přírodě i lidem. Úcta k předkům a jejich odkazu - ideálům, myšlenkám i kulturnímu dědictví. Sklon před jejich odvahou, odhodlání i dílu. Láska k vlasti nezastíněná nenávistí k druhým. Čistá láska a od ni se odvíjející mravenčí práce pro národ, svou zemi i pro lidi.

Myslím, že v této a každé další zemi žije jen málo takových, kteří nemají rádi svou zemi. O kterých by se dalo říci, a takoví to o sobě i klidně rádi řeknou, že nejsou vlastenci. Valná většina lidí má však svou zemi ráda, ten kraj, v němž se narodila, aniž by považovala za nutné o sobě prohlašovat tak silná slova, jako: "Já jsem vlastenec!" Mnohý skutečný vlastenec naopak mlčí a snaží se svou činností postrkovat svou zemi dále, zatímco jiný hulákal jen hučí a svými projevy sráží povědomí o své zemi i pojem vlastenectví do bahna a špíny, až se mnohý musí ozvat a proti takovým se vymezit, že s takovými on nemá nic společného, jako například úžasná naprosto apolitická stránka připomínající nejen důležité okamžiky historie, jako jsou Vlastenci.

Ano, právě takový hulákal je problémem. Nikdo mu neupírá lásku k vlasti. Jsem vlastenec! je mu však pouze kouzelnou frází. Nálepkou na jeho nedostatky a neduhy, kterých si je snad i podvědomě vědom, neboť tuší, že přát někomu smrt není úplně v pořádku. Sousloví, které je štítem pro výroky, ze něž by se mnohý jiný soudný člověk zastyděl. Krytím vlastního strachu i nenávisti. Ono jeho hlasité zvolání Já jsem vlastenec znějící pomalu jako zoufalé odstrčení: "Dejte mi pokoj! Nechte mě být!"

Zoufalé a přesto pochopitelné. Já jsem vlastenec zní určitě lépe než přiznání:

"Mám strach. Strach který plodí mou temnotu a nenávist."

"Nedokáži vyžít s cizinci. Nechci je tady. Ať si třebas pochcípají. Ať se utopí všichni do jednoho."

"Jsem plný nenávisti a předsudků."

"Nechci být světový. To vyžaduje odvahu a odpovědnost. Raději buďme sami, uzavřeni do sebe a jen se vztekejme, že o nás rozhodují jiní, poněvadž sami toho nejsme schopni."

To vše skrývá ona prázdná hystericky vykřiknutá formule Já jsem vlastenec! stejně jako My jsme národ! Jako kdyby to snad ostatní nevěděli. Jako kdyby i jiní nebyli národy.

Já jsem vlastenec! Nic než národ! Vše se dnes stalo krytím pro strach nejen osobní, ale i strach dělat velká rozhodnutí a přebrat zodpovědnost za své činy. Je to alibi pro naši malost, kterou si ti nejzarytější křiklouni nejsou ochotni přiznat. Omezenost vedoucí zemi do další temné propasti.

Já jsem vlastenec! křičí mnozí a přitom se nikterak netají obdivem k jistým východním velmocem, kterým by klidně a rádi předali správu a vládu nad naší zemí. "Jsem podělaný až za ušima. Raději ať nám vládne cizí velmoc či silný jedinec malující iluzi bezpečí v tomto nebezpečném světě." Ono alibistické Já jsem vlastenec! zní určitě mnohem lépe než takto tragické doznání.

"Nikdy jsem se nezajímal o Masaryka a haním jak jeho, tak i Havla. Kálím na odkaz předků. Oháním se jejich jmény, aniž bych věděl cokoli o jejich smýšlen a díle. Ale Jsem vlastenec!"

Neznám vlastní historii. Neznám náš historický úděl. Nevadí mi znásilňování české ústavy, kterou ani neznám. Čím větší mám vlajku na profilovce, tím více namlátím do klávesnice pravopisných chyb. Nevím vlastně ani, jak se vlajka vyvěšuje a nosí... A hele, člověk, který zde prosazuje svou kulturu, učí o ni, učí nás tamní kuchyni a otevírá zde japonské restaurace, ale přitom nám maže kolem huby med líbivými slovy o bezpečí, obraně hodnot, tradic, kultury a jemu natolik vzdálené svobodě. Toho budu volit a hájit, ať si žvatlá co chce. Ať si jde proti svým slovům svými činy třebas sebevíc. Ať jsou jeho řeči sebevíc nereálné a očividně lživé, dává mi naději věřit v jednoduchá řešení a svět vzpírající se mému zdravému selskému rozumu. A zkuste cokoli namítat, protože Já jsem vlastenec vy vlastizrádci!

Ano, vlastizrádce. Další silné slovo. Další nenávistné označení těchto vlastenců víc slovem než skutkem s patentem na pravdu pro všechny, kteří mají jiný názor nebo jen přemýšlí o složitostech světa jinak, třebas i hlouběji. "Umlčet tyhle všechny. Pozavírat je. Postřílet! Hlavně je neposlouchat, aby nás nenakazili. Zavřít jim tlamy! Do fabrik s těmi parazity!"

Tenhle odpor k jinému postoji, názoru. Snaha umlčet kohokoli byť jen mírně odlišně smýšlejícího, naprosto vybočuje demokratickému chápání směřování zakladatelů našeho státu a všech, kteří kdy za naši svobodu bojovali. Snaha o jednotvárnou společnost by nás měla děsit. Vždyť se zde mezitím již párkrát objevila a nikdy nebyla tou správnou cestou.

"Jsem vlastenec ty vlastizrádná svině! budu hulákat na každého jen pro kritičtější pohled. Jen proto, že nevynáší národ do nebes, ale vidí i jeho chyby. Jako by kritika někomu zabraňovala mít vlastní zemi rád. Vždyť ani Masaryk s kritikou vůči vlastnímu národu nikdy příliš nešetřil a přesto se mu zasloužil svobodný stát. Sám pravil, že kritika k vlastnímu národu přeci nikterak nemůže srážet jeho lásku k vlastni, ale naopak ono uvědomění si chyb ji musí posilovat.

Kde se bere, kde roste tento obmezený postoj? Odnikud? Vždy tady byl! Jen za dob klidných utichal. Psal o něm však již českými "vlastenci" na smrt uštvaný Karel Čapek.

Ano, vlastenectví je skutečně krásná vlastnost. Pokud je skutečně láskou k vlasti. Láskou podloženou dobrými činy a drobnou mravenčí prací pro vlast. Nikdy však nesmí být omluvou pro náš strach a nenávist. Pro naši zaslepenost a malost.

Autor: David Wiltsch | úterý 29.5.2018 21:14 | karma článku: 21.46 | přečteno: 1142x

Další články blogera

David Wiltsch

West Highland Way. Skvělý způsob, jak poznat kus Skotska.

Chceš poznat kus Skotska a nevyhodit za to majlant? Zkus se vydat na West Highland Way, která patří k nejkrásnějším trekům v Evropě a je nejoblíbenější dálkovou trasou ve Skotsku. Sám jsem letos přešel celé Skotsko téměř bez pěněz

18.2.2024 v 16:01 | Karma článku: 14.54 | Přečteno: 264 | Diskuse

David Wiltsch

I zrádní zbabělci z Mnichova jsou vedle Andreje Babiše odvážní hrdinové

Češi jsou ublížený národ a přístup světa v roce 1938 berou jako největší křivdu historie. O to překvapivější je, kolik jich nyní přeje stejný osud Ukrajině a jak moc preferují kandidáta, který by zrazoval spojence bez mrknutí oka.

23.1.2023 v 15:46 | Karma článku: 30.05 | Přečteno: 607 | Diskuse

David Wiltsch

Z DISKUSÍ S TZV. "VLASTENCI" A SLUŠNÝMI LIDMI:

Pokud mi něco současná situace na Ukrajině opravdu připomíná, tak události roku 1938 mezi Československem a Německem. Rád se tedy pouštím do diskusí s tzv. vlastenci a slušnými lidmi a nepřestvám se divit.

14.10.2022 v 15:58 | Karma článku: 27.48 | Přečteno: 796 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 36 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 132 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 9.83 | Přečteno: 275 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 31 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 9.02 | Přečteno: 146 | Diskuse
Počet článků 150 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2012

Byly časy, kdy jsem se zde pozastavoval a rozčiloval nad věcmi společenskými a politickými. Během Covidu však nastal v mém životě zlom a já absolutně propadnul trekingu a cestování a z dosavadního koníčku a snů se stala neprostá posedlost. Z mladého politicky aktivního člověka se tak stal naprostý Tulák, který od té doby každého jara a podzimu vyráží na cesty napříč Evropou a také během léta tráveného v Tyrolsku, které se mu stalo domovem, podniká jedno dobrodružství za druhým.

O těchto svých dlouhých cestách nejrůznějšími kouty Evropy už delší dobu píši formou deníku dost detailní blog Deník Tuláka, kde své cesty rozebírám den po dni, píši o svých pocitech a zážitcích, zmiňuji tipy na cestu a především články zásobuji hromadami snímků z mých toulek horami a přírodou.

Vzhledem k tomu, kolik času trávím v tyrolských alpách, rozhodl jsem se v celkem nedávné době začít pracovat také na stránkách Toulky po Tyrolsku, které mají být takovým přechodem mezi průvodcem po Tyrolsku a zároveň mým tyrolským deníkem. 

Tady na Idnes se k vám vracím, protože se chci pokusit vytovřit nový formát článků, než jsem tvořil doposud a formou krátkých článků představit nejrůznější místa a treky i zdejším čtenářům a naopak tak poněkud rozšířit jak obzory vaše, tak i okruh mých čtenářů a sledovatelů.

Instagram: https://www.instagram.com/wanderer__dave/

Detailní zápisky z cest: https://www.denik-tulaka.cz/

Toulky po Tyrolsku: https://www.toulky-po-tyrolsku.cz/

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...